Rzecz o stylu zakopiańskim.
Stanisław Witkiewicz,
twórca stylu zakopiańskiego, otrzymywał bardzo dużo propozycji o
projekty willi, domów, kaplic, kapliczek. Wprawdzie nie wszystkie
pomysły udało mu się zrealizować to jednak na Podhalu i w samym Zakopanem
powstało najwięcej stylowych realizacji jego wizji. Na przełomie XIX i
XX wieku sztuka odgrywała bardzo istotną rolę w kształtowaniu tożsamości
narodowej. Każdy naród bowiem posiada swoją odrębność historyczną,
która wpływa na jego duchowy rozwój, a pewne znaki i symbole rozumiane
są tylko przez naród, którego dotyczą. Chociaż Witkiewicz nie był
wykształconym architektem to jego szkice i projekty budowlane cieszyły
się dużym powodzeniem. Przyświecała mu pewna idea: chciał dać
polskiemu społeczeństwu podzielonemu trzema zaborami poczucie jednej,
wspólnej przynależności narodowej. Elementem łączącym wszystkich
Polaków miał być polski styl narodowy – styl zakopiański. Mimo
powszechnej aprobaty tej idei nie udało się rozpowszechnić stylu
zakopiańskiego na ziemiach polskich. Sztandarowym dziełem Witkiewicza
jest kaplica w
Jaszczurówce. Jej powstanie wiąże się z testamentem
Adama Uznańskiego, dziedzica posiadłości Poronina i Szaflar, którego
wolą było wybudowanie na terenie dóbr szaflarskich rodzinnej kaplicy do
publicznego użytku. Syn zmarłego dziedzica zlecił Witkiewiczowi w 1904
roku wykonanie projektu, który był gotowy już po dwóch miesiącach. Poświęcenie
ołtarza oraz pierwsza uroczystość w kaplicy – chrzest Marii Uznańskiej
odbyła się w 1907 r. Na samym początku kaplica nie miała opiekuna ze
strony administracji kościelnej. Na początku należała do parafii
Poronin, ale w praktyce opiekowali się nią księża przebywający w
Zakopanem na wypoczynku. Później opiekę przejęli księża marianie i
salezjanie, a do 1983 r. do chwili obecnej opiekę nad kaplicą sprawują
księża marianie z parafii na Cyrhli. Kaplica jest pod wezwaniem
Najświętszego Serca Pana Jezusa, usytuowana na lesistym stoku, nad
dawnymi źródłami cieplicowymi w Jaszczurówce. W jej architekturze
wykorzystano szereg elementów typowych dla podhalańskich chałup, a nie
występujących w obiektach sakralnych. Obiekt usadowiony jest na wysokiej
granitowej podmurówce, co daje wrażenie mocnej podstawy. Górną część
podmurówki osłania przed deszczem gontowy „fartuszek” obiegający
kaplicę dookoła. Ściany zbudowane są z szerokich płazów połączonych
na węgłach „zam
kiem podhalańskim”, od wewnątrz wykończone
na gładko bez umszonych szpar. Łuki ozdobione są bogatym drewnianym „kołkowaniem”.
Okap dachu podniesiono i oparto go na przedłużonych słupach, co podkreśla
lekkość ażurowej konstrukcji. Główne wejście do kaplicy nakryte jest
dwuspadowym daszkiem, nad wejściem umieszczono rzeźbę Chrystusa
Frasobliwego. Kaplica przykryta jest stromym półszczytowym dachem
gontowym z wysunięty ok
apem, który wsparty jest na bogato zdobionych „rysiach”.
Dach zwieńczony jest strzelistą wieżyczką, szczyty ozdobiono motywem „wschodzącego
słoneczka” oraz „pazdurami” z blachy. W oknach
prezbiterium widnieją witraże projektu Witkiewicza z Matką Boską Częstochowską
i herbem Polski i Matką Boską Ostrobramską z herbem Litwy. Sam artysta
pochodził właśnie z Litwy, a jego rodzina wraz z nim brała czynny
udział w powstaniu styczniowym, za co zostali wszyscy zesłani na Syberię.
Jacek Ptak
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Źródła:
-
Ks. Zbigniew Pytel, Kaplica Najświętszego Serca Pana Jezusa w Jaszczurówce, [w:] W górach, nr 3/2007.
-
Wojciech Wilczek, Kaplica Najświętszego Serca Pana Jezusa w Jaszczurówce, Wydawnictwa Tatrzańskiego Parku Narodowego, Wyd. II, Zakopane 2006.