Kasprowy i jego ludzie.
Aleksander Bobkowski.
Galeria fotografii |
Pokaz slajdów |
Mówiono
na niego "Bob". Był zięciem prezydenta II Rzeczypospolitej
prof. Ignacego Mościckiego. W 1934 roku w Kościelisku poślubił jego córkę
Helenę Wisłocką. Urodził się 5. stycznia 1885 roku w Krakowie. Inżynier,
oficer, działacz narciarski krajowy i w Federacji FIS. W 1908 roku ukończył
Politechnikę Wiedeńską i podjął pracę w kolejnictwie austriackim. Od
1918 roku działał w Wojsku Polskim, płk dyplomowany w sztabie generalnym.
W latach 1929-1930 wicedyrektor, do 1933 roku dyrektor zarządu kolei państwowych
w Krakowie. Od 1933 roku do 1939 roku piastował funkcję wiceministra
komunikacji.
Bobkowski
był jednym z założycieli krakowskiego oddziału Karpackiego Towarzystwa
Narciarzy, potem Tatrzańskiego Towarzystwa Narciarzy (TTN). Narciarstwo
uprawiał już od 1908 roku zarówno jako turysta, jak i zawodnik sportowy.
Było ono jedną z jego życiowych pasji. Propagował organizację zawodów
narciarskich w Zakopanem. TTN doprowadziło do powstania na Kalatówkach
małego drewnianego schroniska, które stało się bazą dla organizacji
zawodów narciarskich. Wydał także podręcznik narciarstwa. W latach
1921 - 1923 i 1925 - 1939 był prezesem Polskiego Związku Narciarskiego i
wybitnym działaczem Międzynarodowej Federacji Narciarskiej FIS.
Jego
życiowym pomnikiem stała się kolejka linowa na Kasprowy Wierch. W 1935
roku jako wiceminister komunikacji był głównym inicjatorem budowy kolejki
linowej na Kasprowy Wierch. Budowę tę, mimo wielu głosów protestu ze
strony działaczy ochrony przyrody, przeforso
wał, i już po zaledwie 6
miesiącach prac kolejka stała się faktem. W 1938 roku doprowadził do
budowy kolejki na Gubałówkę.
Jako
działacz narciarski Bobkowski zanotował na swoim koncie szereg sukcesów.
Dzięki jego osobistym staraniom Zakopane było organizatorem Mistrzostw
Świata Federacji FIS w latach 1929 i 1939, a więc dwukrotnie. Obydwie te
wielkie imprezy pokazały świetną organizację panującą w Polskim Związku
Narciarskim, były wzorcowo przeprowadzone, zarówno pod względem
sportowym, jak i organizacyjnym. Zwłaszcza Mistrzostwa Świata FIS w 1939
roku, mimo trudnych warunków atmosferycznych, przeszły do historii FIS
jako jedne z najlepiej zorganizowanych. W okresie późniejszym już żadnemu
prezesowi PZN nie udało się zorganizować dwóch wielkich imprez FIS w
tak krótkim odstępie czasowym. Narciarstwo w czasach Bobkowskiego stawało
się sportem masowym, co władze komunistyczne starały się po wojnie
ukryć, przedstawiając narciarstwo II Rzeczpospolitej jako sport
elitarny, co nie jest jednak w zgodzie z prawdą historyczną.
Dzięki
temu, że był ministrem komunikacji, Zakopane otrzymało szybkie połączenie
kolejowe z resztą Polski (słynną „luxtorpedę”, która trasę
Zakopane – Kraków pokonywała w ok. 2 godziny 30 minut). Rozbudowano
sieć hoteli i pensjonatów, a także hotel górski na Kalatówkach.
Bobkowski nie szczędził sił, by Zakopane, „zimowa stolica Polski”
była stolicą „białego szaleństwa” z prawdziwego zdarzenia.
We
wrześniu 1939 roku razem z rządem „Bob” opuścił Polskę i osiadł
wraz ze swym teściem prezydentem Ignacym Mościckim w Szwajcarii.
Bobkowski w czasie pobytu na obczyźnie korespondował ze Stanisławem
Zubkiem, przedwojennym producentem nart w Zakopanem. Z korespondencji
wypływa tęsknota za Tatrami, za zakopiańskim środowiskiem, za góralami.
Aleksander
Bobkowski, „Bob” zmarł w Genewie w marcu 1966 roku w wieku 81 lat.
Ostanie lata swojego życia spędził w skromnych warunkach. W uznaniu zasług
dla rozwoju turystyki otrzymał w 1938 roku tytuł Honorowego Obywatela
Zakopanego, a w 1939 roku honorowe członkostwo Związku Górali. Odznaczony
był m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi i Orderem Polonia Restituta.
Bobkowski
kochał narciarstwo, Zakopane, kolejkę na Kasprowy Wierch i góralszczyznę.
Jego marzeniem, w dużej mierze zrealizowanym, było silne polskie
narciarstwo. Doczekał
się jego sukcesu i medalu zdobytego w 1938 roku w Lahti na mistrzostwach świata
przez Stanisława Marusarza. Myślał pewnie o dalszych perspektywicznych
planach rozwoju polskiego narciarstwa, lecz wybuch II wojny światowej
pokrzyżował jego plany. Zrobił
bardzo dużo dla Zakopanego jako stacji turystycznej.
Jacek Ptak
Bibliografia:
1.
Lidia
Długołęcka - Pinkwart, Maciej Pinkwart, Zakopane od A do Z, Warszawa
1994.
2.
Zofia
Radwańska - Paryska, Witold Henryk Paryski, Wielka Encyklopedia Tatrzańska,
Wydawnictwo Górskie, Poronin 2005.
3. Narodowe Archiwum Cyfrowe, www.nac.gov.pl